czwartek, 5 czerwca 2014

Kącik Pisarza #003

Witajcie drodzy pisarze!

W tym poście poruszę temat tytułów naszych dzieł. Jak stworzyć dobry tytuł, by przyciągał czytelników? Zadałam to pytanie "wujkowi Google" i wybrałam tylko najważniejsze informacje, które są przydatne przy jego wymyślaniu:
  • Krótki – najlepiej liczący 2-3 słowa, ale nie więcej niż 5;
  • Dźwięczny, ciekawy – ma być przecież haczykiem, na który złapie się uwaga czytelnika; 
  • Odnoszący się do zasadniczej treści materiału;
  • Pasujący do charakteru tekstu;
  • Dostosowany do typu pisma.

Sama nie jestem zwolenniczką nadawania tytułów typu: „Ela”- imię bohaterki, czy „Warszawa”- to bardziej brzmi jak nazwa przewodnika, a nie książki (chyba, że opisujecie historię miasta). Kiedy wasze dzieło będzie stać w pierwszej 40 Empiku (bo w to nie wątpię), musi przyciągać nazwą.

Zdecydowałam się dodać również kilka interesujących, nietypowych, ciekawych według mnie tytułów:

  • „Drzazga”- Ewa Nowak 
  • Gwiazd naszych wina”- John Green
  • „Byczki w pomidorach” - Joanna Chmielewska 
  • „Intruz”- Stephenie Meyer 
  • „Wołanie z mroku” - Marjorie M. Liu 

Oczywiście to tylko kilka przykładów. Nie będę tutaj wymieniać, według mnie gorszych tytułów.

Teraz kolejne pytanie. Kiedy nadać tytuł?

Moim sposobem jest nadawanie go na samym końcu. Wcześniej od razu nazywałam książkę. Był to zły pomysł, ponieważ trudno dopasować fabułę do tytułu. W moim przypadku, podczas pisania zawsze zmieniam koncepcję. Jeżeli będziecie pisać pod tytuł, książka będzie nudna, ponieważ będziecie musieli trzymać się pomysłu z początku, nie mogąc odbiec od swych założeń.

Co zrobilibyście kiedy zobaczylibyście tytuł „Morze w góry”? Zapewne większość z Wam pomyślałaby „O! Błąd ortograficzny!”, a później okazałoby się, że tak naprawdę, tak miało być. Właśnie o to chodzi! Tytuł musi przyciągnąć.

Na tym kończę swoją wypowiedź. Mam nadzieję, że mój pierwszy post spodobał Wam się i zachęcił do śledzenia bloga. :)


~~Zakochana w przystojniakach z książek~~

2 komentarze:

  1. Inny ciekawy tytuł to 15 dni bez głowy ale to tylko moja propozycja

    OdpowiedzUsuń
  2. sama piszę opowiadanie i na początku wymyśliłam tytuł przez co próbowałam dopasować może trochę fabułę do tytułu

    OdpowiedzUsuń

Zapraszamy do komentowania :)
Dla ciebie to chwilka, a dla nas miłe uczucie docenienia :)